Dzwonią do was telemarketerzy? Jak się bronić, jeśli prośby nie działają

Dzwonią do was telemarketerzy? Jak się bronić, jeśli prośby nie działają


RODO w znaczny sposób utrudniło życie nachalnym telemarketerom. Zadzwonił do ciebie telemarketer? Zapytaj, z jakiej firmy dzwoni i kto jest administratorem twoich danych osobowych. Zgodnie z przepisami RODO, telemarketer musi ci to powiedzieć.

"Nie mamy pana/pani danych osobowych – mamy tylko numer telefonu"

"Pana/pani numer został wylosowany"

Numer telefonu należy uważać za dane osobowe. Zgodnie z definicją tego pojęcia (art. 4 pkt 1 RODO) Numer telefonu to już dane osobowe, a firma, która ma go w swojej bazie, musi stosować się do RODO. Dzwonienie z reklamami na podstawie „wylosowanego numeru” spełnia przesłanki do zgłoszenia a ilość zgromadzonych dowodów i przekazanych do UODO pozwoli dotkliwie ukarać nieuczciwą firmę.. 

Wobec administratorów, którzy naruszają przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, UODO może wyciągnąć konsekwencje, m.in. nakazać zaprzestania dalszego, niezgodnego z prawem przetwarzania danych osobowych albo nałożyć na taki podmiot karę finansową, która może wynieść nawet 20 mln euro. Niewiele firm zostało ukaranych, ale widmo bardzo dotkliwej kary powoduje, że bardzo obawiają się dotkliwych kar finansowych. Ponad 90% firm nielegalnie wykonuje połączenia i na pytanie o podanie danych administratora danych osobowych najczęściej się rozłączą. Posiadanie takiego nagrania jest kluczowym dowodem. Pamiętaj, aby poinformować rozmówcę, że nagrywasz rozmowę i czy mu się podoba, czy nie musi podać te dane.

UODO (urząd ochrony danych osobowych) może zareagować na skargę konsumenta wtedy, jeżeli wie, kto jest administratorem jego danych. Prawo do takiej informacji zapewnia Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO).

 

Przykłady ukaranych firm za nękanie konsumentów połączeniami bez zgody

 

Gdzie można zgłosić ?


Ostatnie aktualności